Oke, er worden tegenwoordig meer aankopen online gedaan. Maar dat wil nog niet zeggen dat men niet meer offline wil shoppen. Persoonlijk denk ik dat er juist behoefte aan de beleving en de persoonlijke aandacht is. De persoonlijke aandacht zoals vroeger bij de groenteboer waar men werd begroet met de naam en toenaam.

Daarbij heb jij met een stenen winkel nog een groot voordeel. Men kan het product vast houden. Met dit zogenaamde endowment effect krijgt je het gevoel dat het product al van jou is.

Dus als je een stenen winkel hebt (aangevuld met online informatie is echt van deze tijd) dan moet je als ondernemer alleen wel dat je moet inspelen op de hedendaagse behoeftes. Dit kan onder ander bereikt worden door de consument te triggeren met uitdagende presentaties, waardoor ze een product niet kúnnen laten liggen. Visual merchandising omvat alle activiteiten die gericht zijn op het zo aantrekkelijk mogelijk presenteren van het assortiment aan de klant. Om dit te bereiken moet je je focussen op visual merchandising. Een goed visual merchandising concept betaald zich zo terug. Door het aanbieden van de juiste productcombinaties, maak je er juist winst op. Een goed concept speelt in op de emoties van de consument. Zorg dat de volledige aandacht op het product ligt en niet op de sfeermakers. Deze moeten alleen het product meer kracht bijzetten. Daarbij is de opbouw en de locatie van de producten heel belangrijk. Een diep assortiment is bijvoorbeeld ook sterker dan een breed assortiment. Hierbij leg je meer de focus op 1 type product. Een optimale presentatie maakt wat los bij de consument en creëert sfeer.

Move your merchandise!

Kan jouw shop wel deze aandacht gebruiken? Wees zo vrij om hiervoor contact op te nemen met TYPISCHROOS.

CONTACT